Sector
  • Alle onderwijstypen
  • Vo
  • Havo
  • Havo bovenbouw
  • Vwo
  • Vwo bovenbouw
Vakgebied
  • Wiskunde A
  • Wiskunde B
  • Wiskunde C
  • Wiskunde D
  • Wiskunde
Leerplankundig thema
  • Vakvernieuwing & vakdidactiek
  • Vaardigheden
  • Probleemoplossen
  • Vakdidactiek
Vakspecifiek thema
  • Probleem oplossen en modelleren
  • Wiskundige denkactiviteiten
Trefwoorden
  • 3. Interessant

Ontwerpen van wiskundige denkactiviteiten bovenbouw havo-vwo

9-1-2018

​Kop, P, & Streun, A. van. (2016). Ontwerpen van wiskundige denkactiviteiten bovenbouw havo-vwo. Enschede: SLO

​In de nieuwe examenprogramma’s wiskunde, die vanaf 2015 van kracht zijn, is een belangrijk leerdoel het bevorderen van wiskundige denkactiviteiten. Deze publicatie gaat in op de manier waarop in de dagelijkse onderwijspraktijk activiteiten ontwikkeld en opdrachten ontworpen kunnen worden die dit ondersteunen. Heel concreet gebeurt dit aan de hand van lesideeën ingedeeld naar leerdoel en plaats in het onderwijs. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen oefeningen en opdrachten. De opdrachten betreffen veelal grotere niet-standaard opgaven, die leerlingen kunnen aanpakken door relevante parate kennis en vaardigheden te activeren én hun repertoire aan verworven wiskundige begrippen, strategieën en heuristische methoden bewust in te zetten. De oefeningen zijn enkelvoudige opgaven waarin een enkel aspect van een wiskundige denkactiviteit naar voren komt, zodat leerlingen die op de duur ook als mogelijke aanpak of zoekstrategie bewust kunnen inzetten bij het oplossen van problemen.