Sector

  • Alle onderwijstypen
  • Vo

Vakgebied

  • Rekenen
  • Wiskunde

Leerplankundig thema

  • Curriculummonitoring & -evaluatie
  • Onderzoek / Evaluatie

Vakspecifiek thema

  • Probleem oplossen en modelleren

Resultaten PISA-2105

25-9-2017

​Feskens, R., Kuhlemeier, H., & Limpens, G. (2016). Resulaten PISA-2015. Arnhem: Cito.

Met het PISA-onderzoek (Programme for International Student Assessment) probeert de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) antwoord te geven op vragen als: “Zijn leerlingen goed voorbereid om de uitdagingen van de toekomst aan te kunnen? Kunnen ze analyseren, redeneren en hun ideeën effectief overbrengen?” Sinds 2000 worden om de drie jaar de sleutelcompetenties van 15-jarige leerlingen gemeten in de lidstaten van de OESO en in een aantal partnerlanden/economieën. Deze groep van landen vertegenwoordigt 90% van de wereldeconomie.

Het doel van PISA is om regelmatig indicatoren te produceren van onderwijsstelsels. De prestaties van 15-jarige leerlingen worden voor dit doel gemeten. Voor ouders, leerlingen, de maatschappij en beleidsmakers is het belangrijk om te weten in hoeverre jongeren de vereiste kennis en vaardigheden aanleren om de uitdagingen van de maatschappij te kunnen aangaan. Op grond van de verzamelde gegevens kan het onderwijsbeleid zo nodig aangepast worden. Internationale indicatoren kunnen inzichten, stimulansen en instrumenten verschaffen met behulp waarvan de doeltreffendheid van het onderwijs voor alle betrokkenen verbeterd kan worden.

Dit document bevat de belangrijkste resultaten van het onderzoek.

Contactpersoon