Werken naar fundamenteel niveau 1F met De wereld in getallen : verantwoording en 1F-routeboekje | 11407 | | | 21-1-2013 09:24:26 | | 2914 | http://downloads.slo.nl/Repository/Forms/AllItems.aspx | pdf | False | pdf | | | application/pdf
SLO-publicatie | 2012 | Versteeg, B.;Buter, A.;Anneke Noteboom;Sylvia van Os | In het Referentiekader taal & rekenen zijn voor het primair onderwijs twee niveaus beschreven: streefniveau 1S en fundamenteel niveau 1F. Niveau 1S voor rekenen moet door het gros van de kinderen beheerst worden aan het eind van het basisonderwijs, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs (behalve in cluster 3). Als verantwoord wordt vastgesteld dat kinderen dit niveau niet zullen halen, kunnen leraren deze kinderen laten werken naar fundamenteel niveau 1F. Dit document beschrijft hoe de gebruikers van de rekenmethode De wereld in getallen met hun hun leerlingen kunnen werken naar het voor hen hoogst haalbare rekenniveau. | Pdf-bestand |
Proeftuin linked data rekenen po | 1671 | | | 12-3-2018 13:27:07 | | 43 | http://downloads.slo.nl/Repository/Forms/AllItems.aspx | pdf | False | pdf | | | application/pdf
SLO-publicatie | 2018 | Mohaupt, L.;Allard Strijker;Hans de Vries;Maud Heijnen | Dit onderzoeksrapport gaat in op de vraag hoe leraren met de Proeftuin linked data rekenen po werden ondersteund bij het aanbieden van maatwerk aan hun leerlingen. Dit draagt bij aan de vraag: hoe kan ICT ingezet worden om gepersonaliseerd leren mogelijk te maken? Er is onderzocht hoe leraren ondersteund kunnen worden in het maken van bewuste keuzes in het curriculum, dit wil zeggen bij het uitstippelen van geschikte leerroutes voor leerlingen en bij de keuze van daarbij
passende leermiddelen. De beschikbaarheid van leermiddelen speelt daarbij een belangrijke rol. In een proeftuin linked data zijn doelen gekoppeld aan leermiddelen van verschillende uitgevers. Leraren kunnen zodoende gerichte keuzes maken op basis van de inhouden, doelen, leermiddelen en behaalde resultaten van leerlingen. | Pdf-bestand |
Passende perspectieven vmbo. Leerroutes rekenen voor vmbo-bb/kb | 4705 | | | 13-3-2017 14:01:40 | | 1004 | http://downloads.slo.nl/Repository/Forms/AllItems.aspx | pdf | False | pdf | | | application/pdf
SLO-publicatie | 2017 | Brandt-Bosma, R.;Victor Schmidt | In augustus 2010 is de Wet referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen van kracht geworden. In het Referentiekader taal en rekenen staan taal- en rekendoelen geformuleerd die leerlingen in principe moeten beheersen op overgangsmomenten in hun onderwijsloopbaan. Leerlingen die het vmbo afsluiten, dienen in principe referentieniveau 2F te beheersen. Een deel van de leerlingen heeft moeite om dit beoogde fundamentele niveau te behalen. Daarom is er voor leerlingen in de basisberoepsgerichte leerweg van het vmbo de mogelijkheid zich op een lager niveau (2A) te richten. Deze publicatie bevat leerroutes die bedoeld zijn om scholen te ondersteunen bij het aanbieden van een passen onderwijsaanbod voor vmbo-leerlingen bb/kb. De ontwikkelde leerroutes hebben evenwel als doel om vmbo-leerlingen met achterstand op het gebied van rekenen een optimale weg te laten afleggen om niveau 2F te bereiken of de rekentoets 2A te kunnen afleggen. | Pdf-bestand |
Leerplankundige analyse PISA 2015 | 5841 | | | 22-11-2017 11:36:39 | | 558 | http://downloads.slo.nl/Repository/Forms/AllItems.aspx | pdf | False | pdf | | | application/pdf
SLO-publicatie | 2017 | Monique van der Hoeven;Victor Schmidt;Jeroen Sijbers;Erik Woldhuis;Berthold van Leeuwen;Gerdineke van Silfhout | Het Programme for International Student Assessment (PISA) wordt sinds 2000 driejaarlijks uitgevoerd onder auspiciën van de OECD. Hoofdbestanddeel van dit programma is een internationaal vergelijkingsonderzoek van leerprestaties van leerlingen uit het voortgezet onderwijs van vijftien jaar oud met betrekking tot lezen, wiskunde en natuurwetenschappen. Nederland presteert in PISA van 2015 nog steeds ruim boven het gemiddelde van de OESO-landen en is binnen de EU een toppresteerder. De resultaten laten echter een dalende lijn zien. In 2015 is het gemiddelde niveau van Nederlandse leerlingen sterker gedaald dan het gemiddelde van de overige OECD-landen. Voor natuurwetenschappen en wiskunde is de daling ten opzichte van 2012 significant. SLO is gevraagd een leerplankundige analyse te maken, met als doel de PISA-resultaten beter te kunnen duiden en te achterhalen of aanpassingen in ons curriculum mogelijk oorzaak zijn van de dalende presentaties. | Pdf-bestand |
Curriculumspiegel 2017 | 5878 | | | 17-11-2017 15:58:57 | | 3103 | http://downloads.slo.nl/Repository/Forms/AllItems.aspx | pdf | False | pdf | | | application/pdf
SLO-publicatie | 2017 | Elvira Folmer;Annette Koopmans;Wilmad Kuiper | De Curriculumspiegel 2017 biedt een overzicht van en inzicht in de belangrijkste curriculaire ontwikkelingen, knelpunten en uitdagingen rond vakken en generieke inhoudelijke thema's. Deze tweede editie verschijnt op een moment dat een inhoudelijke herijking van het curriculum in het primair en voortgezet (speciaal) onderwijs in het middelpunt van de belangstelling staat. De inhoud van deze Curriculumspiegel kan inspireren en ondersteunen bij de complexe curriculaire knopen die daarbij moeten worden doorgehakt.
| Pdf-bestand |
Concretisering referentieniveau 2F rekenen | 10916 | | | 26-1-2015 13:13:34 | | 1654 | http://downloads.slo.nl/Repository/Forms/AllItems.aspx | pdf | False | pdf | | | application/pdf
SLO-publicatie | 2011 | Gademan, J.;Victor Schmidt;Nelleke den Braber;Wim Spek | In het Referentiekader taal en rekenen is in referentieniveaus vastgelegd welke kennis en vaardigheden leerlingen moeten hebben aangaande rekenen/wiskunde. Om scholen en andere belanghebbenden te ondersteunen bij het ontwikkelen en aanpassen van lesmethoden, leermiddelen, toetsen/examens in het rekenonderwijs is SLO gevraagd een concretisering te maken van elk van de referentieniveaus uit het Referentiekader taal en rekenen. Deze publicatie geeft concretiseringen van het niveaus 2F voor vmbo/mbo-2. Elk rekendoel uit het referentiekader is voorzien van een toelichting, aanvullende voorbeelden, suggesties en opmerkingen. | |
Concretisering referentieniveau 3S rekenen | 10917 | | | 26-1-2015 15:26:10 | | 60 | http://downloads.slo.nl/Repository/Forms/AllItems.aspx | pdf | False | pdf | | | application/pdf
SLO-publicatie | 2011 | Locartelli, I.;Victor Schmidt;Jos Tolboom | In het Referentiekader taal en rekenen is in referentieniveaus vastgelegd welke kennis en vaardigheden leerlingen moeten hebben aangaande rekenen/wiskunde. Om scholen en andere belanghebbenden te ondersteunen bij het ontwikkelen en aanpassen van lesmethoden, leermiddelen, toetsen/examens in het rekenonderwijs is SLO gevraagd een concretisering te maken van elk van de referentieniveaus uit het Referentiekader taal en rekenen. Deze publicatie geeft concretiseringen van het niveaus 3S voor havo/vwo en mbo. Elk rekendoel uit het referentiekader is voorzien van een toelichting, aanvullende voorbeelden, suggesties en opmerkingen. | Pdf-bestand |
Curriculummonitor 2014: verkenning van de curriculumpraktijk in primair en voortgezet onderwijs | 10922 | | | 9-4-2015 09:03:27 | | 263 | http://downloads.slo.nl/Repository/Forms/AllItems.aspx | pdf | False | pdf | | | application/pdf
SLO-publicatie | 2014 | Annette Koopmans;Chantal Blockhuis;Elvira Folmer;Marieke ten Voorde | De Curriculummonitor wil een breed beeld geven van de stand van zaken en de knelpunten rond het curriculum zoals ervaren in de onderwijspraktijk (meso- en microniveau) in de context van landelijk onderwijsbeleid (macroniveau). Een belangrijke vraag is bijvoorbeeld in hoeverre schoolleiders en leraren houvast én ruimte ervaren om op basis van de landelijke leerplankaders en (voorbeeld)uitwerkingen vorm te geven aan het uitgevoerde curriculum. Met deze Curriculummonitor wordt een eerste stap gezet om systematisch informatie te verzamelen betreffende het uitgevoerde curriculum in het primair en voortgezet onderwijs. De focus is niet vakspecifiek, maar vakoverstijgend, gericht op actuele inhoudelijke thema's. Waar dat relevant is, worden wel voorbeeldmatig verschillen tussen vakken weergegeven. De thema's worden in de inleiding bij elk hoofdstuk kort toegelicht. Het is de bedoeling de Curriculummonitor elke twee jaar af te nemen om ontwikkelingen in beeld te kunnen brengen en beleidskeuzes te voeden. | Pdf-bestand |
Curriculumspiegel 2015: deel A: generieke trendanalyse | 10923 | | | 15-4-2015 10:09:53 | | 3231 | http://downloads.slo.nl/Repository/Forms/AllItems.aspx | pdf | False | pdf | | | application/pdf
SLO-publicatie | 2015 | | De Curriculumspiegel geeft een inkijkje in de stand van zaken op leerplangebied in Nederland. Het is een verslag op
hoofdlijnen, met doorklikmogelijkheden naar diepgaande analyses per thema of vakgebied. Dat maakt het interessant voor iedereen die professioneel bij het onderwijs betrokken is: van beleidsmakers tot schoolleiders en van bestuurders tot
leraren. De Curriculumspiegel laat zien wat de belangrijkste trends en wensen op curriculumgebied zijn, bezien vanuit
het perspectief van beleid, praktijk, wetenschap en maatschappij. Dat sluit aan op de groeiende belangstelling in het landelijke onderwijsbeleid voor curriculumbrede perspectieven en afstemming over vakken, thema’s en sectoren heen. De Curriculumspiegel bestaat uit twee delen: een A-deel waarin generieke inhoudelijke thema's worden beschreven, en een B-deel dat een vakspecifieke trendanalyse bevat. Het is de bedoeling dat de Curriculumspiegel tweejaarlijks gaat
verschijnen. | Pdf-bestand |
Curriculumspiegel 2015: deel B: vakspecifieke trendanalyse | 10924 | | | 15-4-2015 10:17:24 | | 4465 | http://downloads.slo.nl/Repository/Forms/AllItems.aspx | pdf | False | pdf | | | application/pdf
SLO-publicatie | 2015 | | De Curriculumspiegel geeft een inkijkje in de stand van zaken op leerplangebied in Nederland. Het is een verslag op hoofdlijnen, met doorklikmogelijkheden naar diepgaande analyses per thema of vakgebied. Dat maakt het interessant voor iedereen die professioneel bij het onderwijs betrokken is: van beleidsmakers tot schoolleiders en van bestuurders tot
leraren. De Curriculumspiegel laat zien wat de belangrijkste trends en wensen op curriculumgebied zijn, bezien vanuit
het perspectief van beleid, praktijk, wetenschap en maatschappij. Dat sluit aan op de groeiende belangstelling in het landelijke onderwijsbeleid voor curriculumbrede perspectieven en afstemming over vakken, thema’s en sectoren heen. De Curriculumspiegel bestaat uit twee delen: een A-deel waarin generieke inhoudelijke thema's worden beschreven, en een B-deel dat een vakspecifieke trendanalyse bevat. Het is de bedoeling dat de Curriculumspiegel tweejaarlijks gaat
verschijnen. | Pdf-bestand |